Sverige.

Börjar med att be om ursäkt att jag inte skrivit på ett tag. Då min resa till Sverige vart en rätt intensiv resa, så fanns det inte varken tid eller ork att skriva.

Backar tillbaka till förra veckan och tisdagen, dagen innan jag började min resa mot Sverige. Tisdagen bestod i att se till att allt för min nageluppgift för Nails Mastered var klar. Text, bilder och allt jag ville förmedla skulle finnas där. Packa väskan och mysa med Alicia dom sista timmarna hanns också med. Lite mys med Jack vart det med.

Onsdag:

Gick och duschade och ordnade med det sista innan min långa resa mot Sverige började. Vid 10.30 stod min goda vän Pom utanför dörren, för att köra mig till flygplatsen. Kramar och mer kramar med tjejerna innan jag tog adjö.

Checkade in för min första flight mot Bangkok. Kunde checka in min väska hela vägen till Stockholm, vilket var himla skönt. Innan jag lyfte mot Bangkok tog jag mig en smörgås på Subway. Efter lite mer än en timmes flygresa landade jag i Bangkok. Hade ca 5 timmar innan min flight mot Peking att ta död på, så mer mat intogs och lite små provianter inhandlades.

Pekings flygplats är inte den bästa flygplatsen att sitta på i många timmar. Jag ogillar flygplansmaten och äter den aldrig, sen finns det inte mycket att äta i Peking, så målet var att fylla upp magen med mat och att ha lite att äta i Peking. Checkade in för Peking och fick även boarding passet för Peking – Stockholm, tack för det! Dags att ta sig igenom passkontrollen. Gillar Bangkok! Gick på ett par minuter! Kollade upp var min gate låg innan jag satte för mig att äta, igen! Och röka. Ja, jag röker. Ringer hem och pratar lite med tjejerna innan jag sätter mig på mitt flyg mot Peking 19.30. Internet är inte det lättaste att få tag på på Pekings flygplats, så visste att jag inte skulle få kontakt med tjejerna innan jag landade i Stockholm. En nu 5 timmars flygresa mot Peking började.

Torsdag:

Klockan ett på natten mellan onsdag och torsdag landade jag i Peking. Hade nu en 13 timmars väntan på min flight mot Stockholm. Genom Pekings säkerhetskontroll och in på terminal 3 gick fort, då det var mitt i natten. Gick för att röka, men nu har dom helt plötsligt stängt alla rökrummen på Pekings flygplats! Haha, jättekul! Inte mycket öppet, alla låg och sov på soffor runt om hela flygplatsen. Går runt ett tag för att hålla mig vaken.

Fötterna började värka och satte mig ner för att ta det lite lugnt. Tror ni det funkade? Ögonen åkte igen direkt! Beslutade mig för att lägga mig över mina väskor och sova en stund för att få tiden att gå lite. Sagt och gjort, ligger på en soffa på Pekings flygplats och sover!  Sen fortsatte väntandet med att hålla mig vaken och försöka få i mig lite mat jag köpte i Bangkok. Äntligen dags att få gå ombord på planet mot Stockholm. Nu väntade en 9 timmars flygresa. Sov lite, vaknade lite, sov lite till och fortsatte så tills vi äntligen slog ner på svensk mark klockan fem på kvällen, svensk tid. Ca 36 timmar senare….

Här väntade min pappa och extra mamma Monica på mig. Dom hade under dagen rest ner från Iggesund för att vara med mig några dagar. Skaffar mig snabbt ett telefonkort och ut till bilen i regn och kalla vindar. Fy sjutton vad kallt var! Fixar telefonen, ringer mamma och säger att vi är på väg, ringer Alicia och meddelar att jag lever och är framme.

Väl hos mamma väntar en god middag! Kokt potatis och köttgryta! Gissa om det var gott!? Efter lite prat och mys, så säger pappa och Monica hej då, och åker till sitt hotell. Jag tar mig en efterlängtad dusch och kryper snabbt till sängs. Tror aldrig att jag varit så glad över en säng som just då.

Fredag:

Vaknar klockan fyra på morgonen till regn som faller ner och nollgrader på termometern. Ringer Alicia och pratar lite. Passade även på att jobba lite. Del 4 på Nails Mastered släpptes på onsdagen och det var en uppgift som behövdes vara klar idag, fredag. Inte en så stor uppgift tack och lov, men väl en uppgift. Lägga upp fyra bilder, en från vårt senaste projekt och tre bilder på andra naglar vi gjort, sen skulle det vara text med som svarade på några frågor. Alicia och Amanda hjälpte mig att ordna med allt så det vart insänt och klart. Frukost med mamma som hade köpt filmjölk till mig. Så himla gott det var!

Tog mig en lite tur ner till affären innan pappa och Monica kom på en fika. Efter det bar det av mot Botkyrka Kyrka och svärfars begravning. Många känslor som far runt i kroppen. Roligt att få träffa familj och vänner som jag inte sett på flera år, och ledsamt att det sker under dessa omständigheter. Det var en fin ceremoni för svärfar. Hans minne kommer alltid att finnas med oss i våra hjärtan. Vila i frid nu Rudolf, och ta hand om Barbara och David.

Efter kyrkan körde pappa och Monica hem oss till mamma igen. Lite vila innan vi tog tåget in mot Stockholms city. Present inköp stod först på vår lista. Sen njöt vi av ett soligt Stockholm. En tur till Kungsträdgården för att se körsbärsträden blomma. Så vackert! Ett lugn föll över mig när jag stod där under dessa vackra blommande träd.

Sen styrde vi stegen mot Gamla Stan, där vi skulle äta middag med Micke, pappa, Monica och Carina. På vägen dit gick vi förbi Opera Huset och såg att det var en stor samling av människor vid utgången. Och vips så kom Ers Kungliga Höghet Kung Carl Gustav, Drottningen Silvia, Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel ut.

En mjukglass i solskenet hann vi också med innan det var dags att bege sig mot restaurangen Rodolfino. Vi fick en mycket trevlig kväll, men skratt och god mat i härligt sällskap av familjen. Det var så länge sedan vi alla var samlade tillsammans. Balsam för själen. Tack för en trevlig kväll mamma, pappa, Monica, Micke och Carina!

Lördag:

04.34 och pigg som en mört. Det var bara att gå upp och göra det bästa av dessa tidiga morna. Efter frukosten med min himmelskt goda filmjölk, tog jag tåget in mot stan för lite shopping innan jag skulle träffa Micke. Fyllde på mitt förråd av special effekts på Buttericks, lite nagelshopping och några små presenter till tjejerna.

Mötte upp Micke, mamma och min fina kusin Lotta utanför Åhléns. Vi styrde stegen på Vetekatten för en fika. På vägen dit hittade vi en sko affär, så nu har jag blivit med ett par gamla hederliga träskor!

Fikat på Vetekatten var så himla gott! Jag passade på att ta både en sockerbulle med vaniljfyllning och en prinsesstårtbit. Mmmmm…. så gott det var. Vi hade ett par härliga timmar tillsammans med skratt och prat. Tack Lotta för att du kom!

När vi tagit adjö av Lotta, gick vi för att leta efter en present till Jack. Han hade önskat sig en dinosaurie. Vi hittade en! En grön en. En sväng in på min favorit godisbutik hann vi också med, innan vi gick mot Gallerian och Hollister butiken. En extra tur ner till Kungsträdgården och njuta av körsbärsträden innan vi gick mot Gamla Stan och en middag på Michelangelo och gamla minnen. Tack Micke och mamma för en god middag med en massa prat.

Söndag:

Inte mycket mer sömn denna morgon heller. 04.49 pip. Packade min väska och fixade lite innan mamma vaknade och frukost. Sista frukosten med filmjölk på ett tag. Det var en vacker dag med sol och värme. Så himla skönt! Har fryst som en galning!! Vi tog oss en tur ner mot centrum för att inhandla lite gott att ta med hem. Packade ner det sista innan mamma bjöd på grillad korv på hennes balkong. Tack mamma!

Klockan två stod taxin och väntade på att köra mig mot Arlanda och min resa hem mot Phuket. På Arlanda väntade finaste vännen Mia på mig. Hon kom dit på sin lediga dag för att få kramas lite och en massa prat. Hann även med att få krama om Elin. Tack Mia och Elin för att ni kom och höll mig lite sällskap.

Dags att börja resan hem. Lite shopping på flygplatsen och fylla på magen innan resan började. Ringer och pratar med Alicia, då jag inte kommer att kunna prata med henne förens jag är i Bangkok. Nio timmar mot Peking och jag sov hela vägen! Gud vad skönt det var.

Måndag:

Landade i ett regnigt Peking. Denna gång hade jag bara fyra timmar att ta död på och det var lite lättare än tretton. Ut i regnet vart vi körda för att gå ombord på planet mot Bangkok. Hua, vad kallt det var. Sov lika gott hela resan mot Bangkok. Ringer Alicia det första jag gör. Passkontroll som går som på räls och hämtar ut väskan, för att checka in den igen mot Phuket. Liten rökpaus innan jag går in och äter och väntar på sista flyget för dagen som går mot Phuket. Snart hemma!

På flygplatsen i Phuket står Pom och väntar på mig mitt i natten. Igen trafik gör att det går fort att komma hem. Hemma!! Inte bara var tjejerna glada att se mig, men JJ var helt galen! Min lilla tjej! Hon är verkligen en liten galen panna, men jag älskar henne för just det.

Packar upp det som måste in i kylen, kramas lite extra med Alicia innan vi går till sängs, klockan är nu 02.30 natten mot tisdagen. Och sov gjorde jag! Som en stock! Och hade tom med täcket på mig! Värme är bra skönt ibland. Jag gillar verkligen inte kyla, det är bara att inse.

Jag åkte till Sverige för inte dom bästa omständigheterna, men att få se mamma, pappa, Monica och Micke gjorde det till en härlig resa. Tack allihop för dom här dagarna! // Maria

MyTaste

myTaste.se

Bli först att skriva en kommentar.